De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

02 september 2005

Soms zit het mee, soms zit het tegen...

Tja, ook tegenvallers horen bij een verhuizing. Afgelopen zaterdag heb ik een aantal spullen weggeven aan Van Harte Pardon. Het lukte toen niet om een kastje mee te krijgen. En vandaag kreeg ik te horen dat ze helemaal van het kastje afzien. Zij zeggen geen ruimte te hebben, maar ik heb eigenlijk het idee dat de nieuwe eigenaresse gruwt van een "donker eiken-look". Daar heb ik geen problemen mee, maar zeg het dan eerlijk. Nu ja, ik zal de kast nog een maandje bewaren voor ze. Maar daarna gaat hij toch echt naar het grof vuil...

Een meevaller was er vandaag echter ook: een aanbod voor een betaald klusje. Een boerin wil in County Clare een soort groente-abonnement op gaan zetten. Deelnemers hieraan krijgen wekelijk tegen een vast bedrag verschillende groenten, fruit en mogelijk wat andere verse producten (eieren, zuivel, zuivelproducten e.d.) thuis bezorgd. Het behoort een winstgevend project te worden, maar heeft vanwege de vele ouderen ook zeker een sociale inslag. Vandaar dat er her en der hulptroepen verzameld worden. Meneer Pastoor gaat benaderd worden voor het leveren van klanten (hij zal de hulpbehoevende mensen van zijn parochie vast wel weten te vinden), anderen worden benaderd voor deelname aan het project als teler of als afhaaladres. En ik ben benaderd voor kantoorwerk. Zeer zeker in het begin van het project zal ik mij dan bezig mogen houden met het ontwerpen van folders en het registreren van abonnementen.
Ik vind het een aantrekkelijk aanbod. Het zal mij zeker in het begin niet al te veel tijd kosten, maar het zal mij wel voorzien van een netwerk in de omgeving. En dat is voor een nieuwkomer zeer zeker van belang. Wat ik er aan verdien is nog onbekend, maar dat is nu ook even bijzaak. het opbouwen van het netwerk is veel belangrijker en nuttiger dan een zak met centen!