De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

03 augustus 2005

Zorgen om morgen!

Nou, morgen is de verhuizing gelukkig nog niet aan de orde. Dat duurt nog een paar maandjes. Maar zorgen zijn er wel.

Ten eerste de ziektekostenverzekering. Als diabeet ben ik natuurlijk wel chronisch ziek, dus is het voor mij een noodzaak om mijn ziektenkosten goed te blijven verzekeren. Ik heb weinig zin om failliet te gaan als gevolg van een onverwachte medische complicatie. De Geove doet het op dit moment uitstekend. Geen enkele zorg daarover. En in Ierland weet ik inmiddels ook wat mij op medisch gebied te wachten staat: het Ierse ziekenfonds (Medical Card). Maar juist de periode tussen 31 december en mijn aankomst in Ierland baren mij zorgen. Ik hoor steeds van die nare verhalen over jaarcontracten terwijl ik maar vier of vijf maand in Nederland verzekerd hoef te zijn. Geove kan mij op dit moment ook nog niet verder informeren...
Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat "OOM Verzekeringen" (https://www.oomverzekeringen.nl/index.asp) gespecialiceerd is in het kortdurend verzekeren van Nederlanders in den vreemde. Gezien de vrijblijvende premieberekening kan zo'n verzekering wel eens het gezochte vangnet zijn. Ik zal het maar eens grondig onderzoeken.

Ten tweede is er de energierekening. Mijn huidige leverancier Essent heeft al geregeld de krant gehaald met haar administratie. Voorzichtig gesteld is die namelijk niet helemaal bij de tijd. Afmeldingen worden vergeten, voorschotten niet of te veel berekend en nog veel meer ellende waar de gewone klant de dupe van is.
Wie garandeert mij nu dat de Essent het in 1 keer gaat snappen dat ik van Groningen naar Ierland verhuisd ben? En ontploft hun systeem wanneer blijkt dat ik in Ierland kom te wonen op een adres zonder straatnaam, huisnummer of postcode?
Het gaat bij Essent best wel om veel geld, dus dit baart mij serieus zorgen!