De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

02 augustus 2005

Op weg naar de grote uitverkoop

Eén van de vele lastige voorbereidingen voor een emigratie is te bepalen welke spullen mee gaan en welke achter moeten blijven. Van een heleboel meubels was het niet moeilijk te bepalen of ze mee zouden gaan, anderen waren moeilijker.

De makkelijke meubels waren bijvoorbeeld mijn loodzware eetkamerset (blijft achter), mijn TV (gaat naar mijn moeder), mijn bureau (gaat mee) , de koelkast (blijft achter) en de wasmachine (blijft achter). Lastiger meubels waren bijvoorbeeld mijn salontafel (blijft wegens plaatsgebrek achter), mijn kledingkast (blijft vanwege het grote gewicht achter), mijn stalen boekenkast (blijft achter, ik doe zoveel boeken weg dat hij overbodig aan het worden is) en mijn bureaustoel (gaat mee, vervanging kost een fortuin). Over die lastige meubels heb ik trouwens pas maandagavond een beslissing genomen...

Verreweg de meeste spullen die (tot op heden) mee gaan, zijn afkomstig uit mijn studeerkamer: mijn bureau (demontabel), mijn bureaustoel en een kleine eettafel (demontabel). Uit alle andere kamers gaat nog minder mee.

Het is wel jammer om zo veel meubels weg te doen die ik in jaren bij elkaar verzameld heb. De transportkosten zijn echter hoog en sommige van mijn meubels zijn dat gewoon niet meer waard. Andere meubels (zoals het witgoed) zijn in Ierland minder goed bruikbaar vanwege een ander stekker-systeem wat daar gebruikt wordt.
Daarnaast verwacht ik in Ierland niet al te lang op mijn logeeradres te zitten. Zo lang ik geen rijbewijs heb lijkt het mij veel simpeler om dicht bij mijn werk te wonen. Woonruimte is echter ook in County Clare niet bijzonder makkelijk te vinden als je een huurwoning zoekt. Dus lijkt het mij realistisch om gewoon een kamer te gaan huren. En aangezien die kamers vrijwel altijd gemeubileerd verhuurd worden, zie ik niet in waarom ik zware of grote meubels mee moet gaan slepen.

Het gaat een nieuw begin worden. Nieuwe, eigen spullen maken die overgang makkelijker!