De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

04 augustus 2005

Waarom deze titel?

Ik heb nu al een paar keer een vraag gekregen naar de titel van dit weblog.

Echt filosofische bespiegelingen zitter er niet achter verborgen. Het is natuurlijk een hele stap, zeg maar zelfs Sprong, om van Nederland naar Ierland te verhuizen.
Maar de titel heeft veel meer te maken met mijn levensmotto: "Je kunt wel met kleine stapjes een marathon uitlopen, maar je komt nooit in twee stappen droog een sloot over." Een heleboel van de "Problemen des levens" kun je oplossen door ze te analyseren en in kleine, hapklare brokken op te delen. Maar soms loop je tegen zaken aan die niet op te splitsen zijn, een sloot bijvoorbeeld. En dan is de enige methode die werkt: "even een aanloop nemen en springen".

Nu het kabinet in hoog tempo de economie aan het slopen is, racisme en intolerantie hand over hand aan het toenemen zijn, de kosten voor levensonderhoud de pan uitrijzen en mijn carrièremogelijkheden verdampen tot een vage droom, is het tijd het roer drastisch om te gooien. Ik zie er geen heil in om daarbij in Nederland te blijven, waar ik hoe langer hoe meer in de verdrukking kom.

Dan maar een aanloopje nemen, springen en in Ierland een nieuw bestaan opbouwen. Niet dat het daar het paradijs is, maar de mogelijkheden zijn er stukken beter dan hier....