De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

15 augustus 2005

Huisdieren

Een item wat bij veel emigraties voor flinke hartepijn zorgt zijn de huisdieren. Ik houd zelf muizen en had al netjes uit zitten rekenen wanneer al mijn muisjes van ouderdom overleden zouden zijn. Natuurlijk werkt zo'n kille rekentruc niet. Vannacht is dan ook de laatste van mijn "oude" muizen vertrokken naar de Regenboogbrug. Niet rond de gemiddelde leeftijd van 2 jaar, maar pas na ruim 2,5 jaar. Het was een oude, frêle, magere dame geworden, maar zat nog vol streken. Zij heeft mijn veel plezier bezorgd. Nu heb ik nog één muizendame over. De kille rekentruc werd namelijk om zeep geholpen door mijn zwager die mij nog even twee jonge muizen cadeau deed voor mijn verjaardag. Maar niet getreurd: ook voor haar is een goede oplossing gevonden. Bij leven en welzijn gaat zij namelijk rond Kerst naar een goede kennis van mij in het zuiden van het land. Een vrouw met een huis vol dieren en een om muizen zeurende dochter. Dat was dus soepel opgelost.

De regels voor de invoer van huisdieren zijn best wel streng. Alle dieren zonder "EU Pet Passport" moeten zes maanden in quarantaine. En het enige quarantinecentrum in Ierland zit in Swords, even boven Dublin. Daarnaast kan het huisdierenpaspoort alleen bekomen worden voor katten, honden en fretten!

Het aanvragen van een "EU Pet Passport" is niet zo moeilijk, maar wel strikt aan voorwaarden en termijnen gebonden.
Het paspoort garandeert de volgende zaken:
- het huisdier komt uit een goedgekeurd land binnen de EU
- het huisdier is voorzien van een geïmplanteerde microchip
- het huisdier heeft een bloedtest ondergaan waarbij de aanwezigheid van anti-stoffen tegen rabiës is vastgesteld, tenminste zes maanden voor het vertrek naar Ierland
- het huisdier is ingeënt tegen rabiës
- het huisdier is behandeld tegen teken en wormen. Daarbij moet het huisdier behandeld zijn 24 tot 48 uur voor de reis en het moment dat de behandeling op het paspoort wordt ingeschreven.

Daarnaast mag een huisdier niet zo maar het land worden binnengebracht. Er zijn een aantal voorgeschreven routes en vervoersmaatschappijen teneinde de controle zo efficiënt mogelijk te maken. Zo mag Irish Ferries alleen huisdieren vervoeren op de route Cherbourg - Rosslare terwijl British Ferries dit alleen mag doen op de route Roscoff (Frankrijk) - Cork. Van de luchtvaartmaatschappijen is tot nu alleen het op Spanje vliegende Futura Airlines goedgekeurd. En tot slot moeten de huisdieren op deze routes begeleid worden door of namens de eigenaar.

Meer informatie is te vinden op de website van Oasis of via de directe link.