De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

28 juli 2005

Voorkom rampen!

Eén van de dingen waar ik heel snel door andere Ierlandgangers op gewezen werd was mijn geboortebewijs. Voor verschillende officiële zaken, bijvoorbeeld een huwelijk, heb je dat bewijs nodig. Dus ik ben even gaan zoeken of ik dat bewijs ook via internet kon bestellen. Mijn geboorte-gemeente maakte daar geen problemen van en voor slechts € 10,20 was ik de eigenaar van een fraai Nederlandstalig geboortebewijs. Ehm, Nederlandstalig? Kunnen ze dat in Ierland lezen dan? Afijn, voor nog een keer € 10,20 was ik de eigenaar van een internationale versie van mijn geboortebewijs. :-)

Met name andere (potentiële) Ierlandgangers wil ik even waarschuwen voor dit geboortebewijs. Niet dat het kostbaar is of lange levertijden heeft, maar het is iets wat je vanuit Nederland moet regelen. Dus vóór het vertrek naar Ierland. In mijn geboorte-gemeente werd de regel gehanteerd dat je hem via internet kon bestellen wanneer je een Nederlands adres hebt. Heb je echter een adres in het buitenland, dan moet men van het Rijk eisen dat je het bewijs in persoon op komt halen. Je mag dus vanuit het buitenland dan even langs je geboorte-gemeente om je geboortebewijs op te halen. Deze onhandige maatregel is genomen om identiteitsfraude te voorkomen.

En aangezien een gewaarschuwd mens voor twee telt:
Koop een internationale versie van je geboortebewijs VOOR dat je naar Ierland vertrekt!

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hi, ik woon al vijf jaar in Ierland en heb afgelopen mei via een fax en kopie paspoort gewoon een meertalig uitreksel van mijn geboorteakte kunnen opvragen bij de burgerlijke stand. Enkel en alleen betaling via Acceptgiro was een probleem, maar dat loste ik op via familie in Nederland op. Groet en suc6 met the Jump !

11:15  

Een reactie posten

<< Home