De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

15 januari 2006

Eetkamerset & sollicitaties

Wat een opluchting! Eindelijk ben ik mijn eetkamerset kwijt. Hij was erg mooi, maar wel loodzwaar. En de vijf stoelen waren ook tamelijk massief. Eigenlijk tot mijn eigen verbazing heb ik hem nog kunnen verkopen voor de vraagprijs ook! Nu hoop ik dat die Polen de set in Polen met een leuke winst kan verkopen. Dan zijn we allemaal blij!
Het geeft in ieder geval veel ruimte in huis. Niet alleen omdat de vervangende tafel veel kleiner is (80x80 tegen 80x120) maar ook omdat die veel lichter van kleur is. Tjonge, wat maakt dat veel uit.

De gemeente Groningen is al tijden moeilijk aan het doen met gesubsidieerde banen. Blijven of niet blijven, tijdelijke of vaste contracten. Een heel akelig gedoe, vooral voor de pechvogels die een tijdelijk contract kregen. Die vliegen er de komende tijd massaal uit. Ik heb wat dat betreft geluk gehad door een zogenaamde "maatschappelijk nuttige baan" te kunnen krijgen voor onbepaalde tijd. Maar inmiddels is de gemeente op het punt van "onbepaalde tijd" weer aan het kl*ten. Dat heeft toentertijd al meegespeeld bij mijn beslissing om te vertrekken.

Bij de laatste ronde kwam de gemeente ineens met een aardig voorstel: een bonus voor de werknemer die een reguliere baan aanneemt, een bonus voor de werkgever die een werknemer naar een reguliere baan weet te krijgen en een loonkosten-subsidie voor de werkgever die iemand met een gesubsidieerde baan een reguliere baan geeft. En toen ging er bij mij niet zo zeer een lichtje branden, maar eerder heel Philips en Osram! Hmmm, ik wil graag weg en zij geven mij geld mee? Das bepaalt boeiend! Goed, er zitten wat haken en ogen aan, maar het lijkt wel te gaan lukken.

Inmiddels heb ik mijn netwerk in Ierland even aangespoord om met verdubbelde kracht te gaan werken. En zelf ben ik mij ook actiever gaan bewegen op de arbeidsmarkt. Nu staat mijn CV al bij Fàs (de Ierse versie van het CWI) en Jobs.ie (een banensite). En ook heeft een bekend rekruteringsbureau (O'Neill) al een exemplaar van mijn CV. De afgelopen week alleen al heb ik drie sollicitaties de wereld ingestuurd. Ierland mag weten dat ik eraan kom!

En intussen gaat het gewone leven nog gewoon door. Op het werk heb ik het werk van een zieke collega overgenomen, zodat ik nu naast baliewerkzaamheden en systeembeheer ook de PR doe. Moet kunnen! Ik ben ook volop bezig met een zogenaamde EVC-procedure. Dit een procedure waarbij gekeken wordt of je "Verworven Competenties" (werkervaring!) "Erkend" kunnen worden. Zo ja, dan krijg ik zonder studie een diploma 'Receptionist' in handen. Dat lijkt mij niet geheel onnuttig wanneer je op zoek bent naar dat soort banen...