De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

08 december 2005

Waarom emigreren?

Dat is een vraag die ik de laatste tijd geregeld hoor. Men vind het vaak een hele stap. Ik hoop dat ik duidelijk kan maken waarom ik Nederland verlaat.

Emigreren is niet een stap die je zo maar doet. Ik heb dan ook veel tijd besteed aan het onderzoeken van de voordelen en nadelen van het blijven in Nederland en de voordelen en nadelen van een vertrek naar Ierland. Van alle vier heb ik vijftien redenen verzameld en die gewaardeerd (op een schaal van 1 tot 10) naar belangrijkheid. En op die manier kon ik alles wegen. Het onderzoek heeft heel 2004 gelopen en is afgesloten met Kerstmis van dat jaar.

Eerst maar de simpele vraag: waarom naar Ierland en niet elders?
Nou, eigenlijk ben ik helemaal geen avontuurlijk type. Na eerder al eens naar Italië, Groot-Brittanië, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Canada en Zweden gekeken te hebben, heb ik toch gekozen voor het "vertrouwde". En het "vertrouwde" is in Ierland aanwezig in de vorm van mijn (Nederlandse) zuster en (Ierse) zwager. Al snel na de start van mijn onderzoek bleek dat zij bereid zijn mij te helpen met een nieuwe start. Informatie verzamelen, hun netwerk aanspreken en een kamer verhuren hadden zij in de aanbieding. Dat levert een degelijk fundament op om op verder te bouwen.

De tweede vraag is eigenlijk: waarom niet lekker in Nederland blijven?
Het is inderdaad een logische vraag. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De voordelen van blijven waren dan ook duidelijk en makkelijk te omschrijven: o.a. leuke baan, familie dichtbij, goede gezondheidszorg (handig met een kwetsbare gezondheid), veel sociale contacten & mogelijkheden tot het uitoefenen van mijn hobby's. De nadelen bleken echter wat harder te zijn: o.a. invoering eigen bijdrage ziekenfonds en sterke verhoging van de premie, knagen aan de I/D-regeling, steeds verdergaande intolerantie waardoor je nauwelijks nog je eigen mening uit kan spreken & geen toekomstperspectief in baan. Uiteindelijk bleken de redenen om te blijven 86 punten te scoren. De redenen om te vertrekken scoorden 94 punten...
Inmiddels is gebleken dat deze scores momentopnamen zijn. Zo is het belang van goede gezondheidszorg belangrijk afgenomen toen de cardioloog mijn hart weer gezond verklaarde. Daarentegen is het "knagen aan de I/D-regeling" juist ernstiger geworden en wordt er flink druk uitgeoefend op de inleners om het aantal banen te verminderen. "Het stimuleren van doorstroming" heet deze bezuinigingsmaatregel!

De derde vraag: Is Ierland nu zoveel leuker dan Nederland dat het het waard is al het bestaande op te geven?
Dit is een wat moeilijker vraag geweest. Ook hier heb ik dus grondig onderzoek naar gedaan, vaak met hulp van mijn zuster en zwager. Voordelen van vestiging in Ierland zijn: o.a. gebrek aan diploma's is geen nadeel meer, mogelijkheden tot een nieuwe start (moreel en fysiek), persoonlijke ontplooiïng, ruimte, natuur, historie & misschien mogelijkheden voor een eigen bedrijfje. De nadelen bleken te zijn: o.a. houders van een Medical Card (ongeveer ons huidige ziekenfonds) zijn 2e rangs patiënten, (mijns inziens) matige beheersing van de taal, geen zicht op de sociale omgangsvormen en plaatselijke gewoonten en gebruiken, hogere prijzen voor eten, kleding en energie in verhouding tot het inkomen & matige verbinding met Nederland. Opgeteld bleken de reden voor vertrek 85 punten te scoren. De redenen om er vanaf te zien scoorden niet meer dan 75 punten.
En ook hier bleek de betrekkenlijkheid van deze scores. Zo bleken mijn kansen op de arbeidsmarkt veel beter te zijn dan ik had verwacht, ondanks het gebrek aan diploma's. En verloor de Medical Card aan gewicht in de score door het gezondverklaren van mijn hart!

Conclusie:
De voordelen van Nederland en Ierland zijn nagenoeg gelijk. De nadelen van Nederland zijn echter aanzienlijk groter dan die van Ierland.

En dus viel het besluit om ongeveer april 2006 te vertrekken naar Ierland.

Eireann go braugh!

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ben je niet bang dat je straks heimwee gaat krijgen? ;)
Je lijkt me niet echt een type voor het 'platteland' van Ierland. :)

23:42  
Anonymous Anoniem said...

K ga in February voor één jaar naar Cork toe. K moet ook nog veel regelen maar een stage adres heb k al. K heb er zin in

Slán,

Chris

21:25  

Een reactie posten

<< Home