De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

30 oktober 2005

Zo, ook weer gebeurd...

Wat een gedoe met die zorgverzekeringen. Er zijn zo veel onzekerheden waar ik rekening mee moet gaan houden...
Ik heb vandaag eindelijk eens de aanvraag voor de zorgtoeslag voor volgend jaar de deur uit gewerkt. Het is erg leuk dat je je inkomen voor 2006 moet schatten, maar daar heb ik echt geen flauw benul van. En daarbij: 3 kwartalen van 2006 zit ik in Ierland en heb dus noch een Nederlands inkomen noch een Nederlandse zorgverzekering. Ik heb uiteindelijk maar gewoon de jaaropgave van 2004 overgenomen. Dat zou goed zijn voor een zorgtoeslag van 205 euro per jaar. Ik heb geprobeerd meer informatie over mijn geval te krijgen maar de Belastingdienst kon met mijn vraag niet uit de voeten. Het enige advies was dat ik in maart maar een mutatieformulier op moest sturen. Goed, ik gebruik 50 euro en de rest gooi ik wel op een spaarrekening. Daar kan het geld rustig rente trekken voor ze eindelijk eens het mutatieformulier verwerkt hebben en doorhebben dat ik het land uit ben!

Ik zal mij binnenkort ook moeten verdiepen in de offerte van Menzis/Geové. Nu de premie bekent is de offerte vast vlot arriveren. Prijzen vergelijken doe ik niet. Voor die paar maanden wil ik niet al te moeilijk doen. Maar ik kan mij niet permitteren om onverzekerd rond te lopen, daarvoor ben ik een te goede klant van de gezondheidszorg. Dus dus kijk ik veel meer naar contracttermijnen en opzegtermijnen. Mocht het allemaal ongunstig uitpakken, dan wip ik misschien gelijk op 1 januari al over naar Ooms Verzekeringen. We zullen zien wat de toekomst brengt.

De opzeggingen waar ik het de vorige keer over had zijn nu allemaal de deur uit. Niet op maandag, maar pas donderdag. Er kwam even iets onverwachts tussen door. Er is trouwens ook één opzegging meer de deur uit dan ik het vorig weekeinde had voorbereid. Ik had geen opzegbrief gemaakt voor "Reddingswezen", maar het Oranje Kruis was zo vriendelijk mij even op dit abonnement te attenderen. En als reactie op het nieuwe nummer dat woensdag kwam, is donderdag de opzegging de deur uit gegaan. Ik neem aan dat in Ierland de EHBO heel anders werkt dan in Nederland, dus zullen ze ook wel andere tijdschriften hebben!

Voor de rest rommelt het wel. Het project "Boeken Selecteren" heeft weer 60 cm aan slachtoffers gemaakt. Het inkloppen van de boeken voor de verkooppagina gaat langzaam maar gestaag verder. De advertenties voor de encyclopedie in de wijkkrant en bij de supermarkt hebben nog geen resultaat opgeleverd. Wel is de tafel is gereserveerd voor de kinderbeurs binnenkort in Het Dok. Eens kijken of dat weer een lading boeken de deur uit werkt...