De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

01 november 2005

Verzekeringen

Ik heb al eerder geschreven dat ik mij wat zorgen maakte om mijn verzekeringen. Binnen één dag zijn echter de belangrijkste onzekerheden weggenomen!

Gisteren (maandag) kreeg ik al antwoord op mijn op zondag verstuurde vragen aan Menzis/Geové op mijn vragen over de contractduur en eventuele opzegtermijnen. Hier het belangrijkste deel van de reactie:
"Alleen wanneer u in Nederland woont of in Nederland loonbelasting afdraagt dient u vanaf 1 januari 2006 middels de basisverzekering verzekerd zijn. Op het moment dat u naar Ierland verhuist en ook geen loonbelasting meer in Nederland afdraagt dan dient u uw basisverzekering per uw emigratiedatum op te zeggen. Een door u ondertekende brief kunt u sturen naar: (...)"
Als ik dit goed lees betekent dit dat je de basisverzekering op kunt zeggen zodra je je laatste inkomen (en eventuele nabetalingen) hebt ontvangen, met terugwerkende kracht tot je feitelijke emigratiedatum.

Ook de gewone verzekeringen bleken bij emigratie niet tot problemen te leiden. Normaal gesproken wil het nog wel eens lastig zijn om hier van af te komen maar gelukkig is emigratie één van de redenen waarom een verzekering tussentijds opgezegd kan worden. Ik kan gewoon een afspraak maken met mijn verzekeringsadviseur en de boel opzeggen. Een hele geruststelling, om eerlijk te zijn...