De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

30 juli 2007

Veranderingen op til

Na geruime tijd stilte is hier eindelijk weer eens een update van mijn weblog. Er gebeurden te veel zaken om mij heen om mij hier mee bezig te houden.

Een kort overzicht van de belangrijkste zaken:
- geheel onverwacht werd ik eind mei al opgeroepen voor mijn rijexamen. Toen ik in januari de aanvraag deed was de wachttijd 8 maanden. Ruim voldoende voor nog een flink aantal lessen. Echter, ik werd half juni al verwacht. Tot mijn spijt gingen mijn zenuwen echter met mij op de loop. Een flink aantal dubbele lessen (à € 30 per uur) kon de rampspoed echter niet meer voorkomen. Eén zware fout en een serie kleintjes waren fataal...
- Firebird Design & Service, mijn in januari opgezette eigen bedrijfje, begint langzaam aan te lopen. De eerste klanten voor visitekaartjes en promotiemateriaal zijn er al en ik heb verschillende offertes uitstaan. De promotie voor het bedrijf zelf loopt ook heel aardig.
- De websites "http://www.holidayinclare.ie" en "http://www.holidayinclare.info" zijn herbouwd aangezien het resultaat met FrontPage ronduit dramatisch was. Verdere studie voor verbeteringen loopt. De eerste nieuwsbrief voor de abonnementhouders voor deze site is ook recentelijk verstuurd en goed ontvangen.
- sedert afgelopen vrijdag ben ik de trotse bezitter van een auto. Jaja, zonder volledig rijbewijs toch een auto. Je kunt hier met een voorlopig rijbewijs al een auto kopen om daarmee te oefenen. Het is wel ontzettend wennen na al mijn rijlessen in een dieseltje om nu ineens in een benzineauto rond te rijden. De motor slaat nog wel eens af. Maar goed, ik rij en dat is het belangrijkste. Het gaat trouwens om een rode Mazda 323 GLX 1.5l, bouwjaar 1997. De krassen en deuken waren gratis bij de prijs inbegrepen maar ik ben er van overtuigd dat ik er nog wel een paar bij zal maken.
- een oom van mijn zwager is onlangs met gillende sirenes afgevoerd naar Ennis Hospital na een tweetal zware beroerten. Hij lag werkelijk op het nippertje. Terwijl één broer al liefdevol zijn huis begon leeg te plunderen startte Anthony echter met zijn herstel. De kans is klein dat hij zonder blijvende schade herstelt maar zijn spraakvermogen en beheersing van zijn handen en armen is al grotendeels terug. In een goed revalidatiecentrum (en niet patiëntenopberghuis wat broerlief geregeld heeft) zal er nog veel meer resultaat te behalen zijn!
- begin juli hadden wij hier in Milltown Malbay en wijde, wijde omgeving ook weer de Willie Clancy Week (officieel Willie Clancy Summer School). Goed voor 120 verschillende cursussen in traditionele muziek, ongeveer elke vijftig passen een traditionele sessie en in het hotel waar ik werk een setdance week. Na tien dagen traditionele Ierse muziek en setdancing had het hele personeel er zo’n beetje genoeg van. Het enthousiasme van de bruid voor het setdancen op de vrijdag na het Willie Clancy Week werd dan ook niet door het personeel gedeeld :-)
- sommige weken in het hotel kunnen zeer afwisselend zijn. Onlangs werd er namelijk een huwelijk afgezegd wegen het overlijden van de bruidegom, slechts 2 weken voor zijn grote dag. Het vrijgezellenfeest op die avond en een (aangenomen) huwelijksaanzoek een dag later konden de sombere stemming echter niet verdrijven.
- mijn huisbaas heeft haar winkel en een aantal van haar woningen verkocht. Das lastig, want normaal gesproken bracht ik mijn huur nu gewoon naar de winkel. Nu moet ik de enveloppe met het geld wekelijks aan een haakje in mijn halletje ophangen waar zij het op komt pikken. Ik vind dat nogal een inbreuk op mijn privacy en ga dus wat regelen dat ik via de bank kan betalen.
- mogelijk ga ik een promotie krijgen van ons Burke's Armada Hotel (3 sterren) in Spanish Point naar Hotel Doolin (4 sterren) in Doolin. Ondanks dat het een promotie zie ik het toch niet erg zitten. Ten eerste is het veel verder weg (een half uur rijden in plaats van 5 minuten), ten tweede is het hotel veel kleiner (17 kamers tegen 62 kamers). En aangezien ik leef op het contact met mensen zal ik zeker de zeer regelmatige huwelijksfeesten en reisgezelschappen gaan missen. Ik hoop dan ook van harte dat de promotie niet door gaat en ik lekker hier kan blijven zitten.

En zo gaat het leven kalmpjes voorbij…

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beste Eddy,
Ik heb dezelfde auto maar ik heb mijn rijbewijs al.
Dennis is in NY geweest en hij heeft een nieuwe spijkerbroek voor me meegenomen 35 dollar.
Groetjes, Kees P.

16:16  
Anonymous Anoniem said...

"Ik ben blij dat hij tenminste een echte auto heeft gekocht", aldus de woorden van Patrick. Van mij had het ook heus wel een andere auto mogen zijn dan de mazda. Een Trabantje ofzo.....:-))

Gr. S.P.

13:14  

Een reactie posten

<< Home