De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

06 oktober 2006

Stemmen

Bij mijn vertrek uit Nederland heb ik er helemaal niet aan gedacht wat te doen met mijn stemrecht. Ik had net mijn stem uitgebracht voor de gemeenteraad in Groningen (weer een zetel winst voor mijn clubje) en vond het verder wel best. Ik had belangrijker zaken aan mijn hoofd…

Enige weken geleden werd ik echter geattendeerd op het nieuwe paspoort. Toen ik op internet na ging kijken wat de consequenties daarvan waren (zie een eerdere posting daarover), kwam ik ook een link tegen over de verkiezingen. En geïnteresseerd in politiek als ik ben heb ik die link even gelezen. Het bleek dat je zelf actie moet ondernemen om te kunnen stemmen. Goed, ik heb dus netjes een e-mailtje gestuurd met het verzoek mij op te nemen in het kiezersregister als “Nederlander wonend in het buitenland”. Als reactie daarop kreeg ik een flink formulier (Registratieformulier D 3-1) toegestuurd om in te vullen. Dat heb ik natuurlijk braaf gedaan en om het geheel wat vlotter te laten verlopen heb ik de enveloppe meegegeven aan mijn moedertje die net de terugreis naar Nederland aan zou vatten. En tot mijn verbazing had ik na drie dagen al een bevestiging in mijn mail-boxje dat ik geregistreerd was kiezer voor de Staten-Generaal. Het is wel een beetje flauw dat ik de hele procedure nog eens over mag doen teneinde mij te laten registreren voor de Europese verkiezingen. De registers zijn namelijk volledig van elkaar gescheiden. (Meer info: http://www.kiezenuithetbuitenland.nl/ of http://www.denhaag.nl/)

Inmiddels heb ik hier in Milltown-Malbay ook bezoek gehad van een jongeman die het verkiezingsregister aan het bijwerken was. (Dit is vreemd genoeg geen overheidstaak maar wordt doorgaans uitgevoerd door vrijwilligers van politieke partijen.) Mijn eerste vraag was natuurlijk of ik überhaupt wel stemrecht bezat in Ierland. Als EU-burger (en dat ben ik natuurlijk als Nederlander) heb ik in Ierland stemrecht voor de lokale verkiezingen en voor het Europese Parlement. Ik moet mij eens goed gaan verdiepen hoe het stemsysteem in Ierland in elkaar zit, met zijn meervoudige overdraagbare stemmen en voorkeursstemmen, want tot nu toe snap ik er geen bal van! Maar goed, dat komt later wel.

En nu hoop ik dat er bij de laatste alinea een aantal mensen eens even teruggelezen hebben.
a) Ik ga mij registeren als “Nederlander wonend in het buitenland” ten bate van de Europese verkiezingen.
b) Ik ben als geregistreerd kiezer in Ierland gerechtigd mijn stem uit te brengen voor de Europese verkiezingen.

Nu, het zit toch niet zo in elkaar als de eerder genoemde jongeman deed voorkomen. Ik heb inderdaad het recht te stemmen voor lokale verkiezingen maar voor de rest dus niet. Ik mag geen president kiezen, geen leden (TD’s, waar dat precies voor staat weet ik niet maar ik kan het vast niet uitspreken aangezien het Gaelic is) van de Dáil (Ierse versie van de Tweede Kamer) en geen leden van het Ierse contingent in het Europees Parlement. Hoe de Senaat gekozen word is mij ook nog een mysterie maar ook daar kom ik nog wel achter.

Ow, en voor degenen die zich als kiezer willen laten registreren:
Gemeente Den Haag
Dienst Burgerzaken
Projectbureau Kiezers Buiten Nederland
Postbus 12620
2500 DL
Den Haag
Telefoon: 0031 (0)70 3534400
Mail: verkiezingen@dbz.denhaag.nl

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik wens je veel wijsheid toe
met je stemkeuze.
Groetjes van Claddagh.

22:35  
Anonymous Anoniem said...

Dag Eddy,

Heel toevallig kwam ik op je site. Wat een geweldige stap heb je gedaan. Trouwens je hele familie tot en met straks je moeder aan toe. Ik denk zelf weleens aan Marokko, maar met al die studerende kids van me nu nog maar even niet. Ik wens je heel veel geluk en gezondheid toe, natuurlijk voor je familie ook!
Groetjes van Zilla Bes (Landzaat)

15:43  

Een reactie posten

<< Home