De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

21 mei 2006

Nachtportier

Het is wel even wennen allemaal, die nieuwe baan. Ik heb met deze baan veel meer “verantwoordelijkheid” en tegelijkertijd meer fysiek werk dan in mijn vorige baan.

Grof gesteld ben je als nachtportier verantwoordelijk voor de zorg voor alle gasten gedurende de nacht. Deels houd dat in dat ik geregeld roomservice moet leveren: drankjes en eenvoudige hapjes (doorgaans sandwiches). Maar ik moet ook zorgdragen voor de veiligheid van alle gasten. Wat dat betreft ben ik zeer blij met het feit dat mijn vorige werkgever (Wijkcentrum Het Dok in Groningen) mij in staat gesteld heeft mijn diploma’s EHBO en BedrijfsHulpVerlening (BHV) te behalen. De daarbij opgedane kennis is nu een welkome steun voor mijn zelfvertrouwen. Dus: dankjewel Liesbet en Herman! Het afsluiten van ramen en deuren en de controle van nooduitgangen valt ook onder mijn pakket.

Een ander belangrijk onderdeel van mijn werk is veel “lichamelijker” dan mijn vorige baan als administratief medewerker. En dat heeft mij dus ook een nieuw respect opgeleverd voor de schoonmaakwereld. Nu wist ik sowieso al dat zij ook belangrijk werk deden maar ik heb toch stelselmatig de zwaarte van het werk van mijn collega’s onderschat. Er zit nog een duidelijk verschil in tussen “een keertje toiletten schoonmaken” en “zorgen dat de dames en heren toiletten voor 06.00 uur schoon zijn”. En met het genoegen van veel (huwelijks-)feesten in het hotel kan men wel een schatting maken van de goorheid van de toiletten. Maar met rubber handschoenen en de mogelijkheid naar buiten te vluchten voor frisse lucht valt het toch prima te doen. Alleen vertel mij geen verhaaltjes meer over het feit dat damestoiletten altijd schoner zijn dan herentoiletten… [Verdere details zijn op verzoek van de “Nederlands-Ierse Vereniging Van Toiletten-Poetsers” weggelaten.]
Om heel eerlijk te zijn moet ik ook toegeven dat ik het stofzuigen onderschat heb. Het maakt toch wel verschil of je je eigen huis staat te stofzuigen (doorgaans zo’n 90 tot 120 vierkante meter) of dat je bedrijfsmatig aan het stofzuigen bent. Meestal moet ik namelijk eerst nog even de stofzuiger opsporen maar daarna kan ik de Lower Bar (ca. 20x20 meter), de gangen (ca. 40 meter van 3 meter breed), de lobby (ca. 10x10 meter), de receptie (ca. 4x4 meter) en kantoor (ca. 5x2 meter) doen. Na dat “kleine klusje” pak ik doorgaans even mijn pauze omdat ik ongeveer mijn overhemd uitzweet. En twee dagen in de week wacht dan nog het schoonmaken van de Flagship Bar vol met tegels en groeven. Hmmm, en ik zou bijna het lulligste schoonmaakklusje nog vergeten te noemen: het opvegen van de peuken voor het gebouw met behulp van een soort stoffer en blik aan lange stelen. (Het is verboden in openbare gebouwen te roken!)

Maar goed, er zijn ook tal van andere dingen te doen. De roomservice heb ik al eerder even aangestipt. Ik moet echter ook de kaarten voor de ontbijtservice ophalen die de mensen aan hun kamerdeur op moeten hangen. Dat betekent dat ik geruime tijd na 03.00 uur (de uiterste tijd op de kaart op te hangen) even het gehele hotel door mag lopen om de kaarten te verzamelen. Met de “maaltijden lijst” en de restaurantsleutels gaan deze vervolgens naar de ochtendploeg van het restaurant en de keuken. Ergens gedurende de nacht moet ik ook nog de kassa’s tellen en verwerken in het computersysteem, de update en de backup draaien, de room-charges (kamerrekeningen op z’n Nederlands??) inkloppen, de 4 nachtrapporten uitprinten en het financiële dagoverzicht printen (wat gedurende een uur het reserveringssysteem platlegt). En soms duiken er wat andere verrassingen op zodat ik al als uitsmijter gefungeerd heb, een dronken man naar de taxi gehesen heb, kandelaars schoon heb staan te maken en een grote spiegel heb staan te poetsen.

Maar goed, als beloning voor deze inspanningen krijg ik een heel behoorlijk loon en kan ik elke morgen genieten van het uitzicht op de zee aangezien het hotel op niet meer dan een metertje of dertig van de Atlantische Oceaan ligt…

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Kijk, op deze manier kan je zonder veel moeite wat kilootjes kwijtraken :-))

20:37  
Anonymous Anoniem said...

Je hebt in ieder geval leuk en afwisselend werk, als de tijdsdruk maar niet te groot is. En je moet de afwijkende werktijd goed met je suiker kunnen combineren; voor sommige mensen geeft dat problemen.
Maar al met al een behoorlijk positief verhaal, en ik hoop voor je dat het zo blijft. :-)

22:16  
Anonymous Anoniem said...

Dit schoonmaakgebeuren doet mij denken aan de goede oude tijd. Tja, een mens kan veranderen. Zo heb ik de Here gevonden, en mag jij andermans ranzigheden schoonmaken en hun leversap aanvullen.

Joost

16:08  

Een reactie posten

<< Home