De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

28 juli 2006

Sommige dingen moet je gewoon ervaren..

Tja, Ierland is gul voor mij geweest de afgelopen maanden. Een baan, een huisje, betere gezondheid. Niet slecht voor een paar maandjes Ierland.

En toen vond ik mijzelf ineens terug in het midden van een groot roddel-circus. Het was best grappig te horen hoe een knappe receptioniste/reservations-manager met mij in verband werd gebracht. Natuurlijk heb ik prompt mijn kans gewaagd. Maar helaas. Roddels zijn roddels en de uitkomst was een blauwtje. Maar goed, er is meer vis in de zee...

Voor mensen die nieuw in Ierland aankomen is het ook boeiend te weten dat je in eerste instantie "Emergency Tax" moet betalen. Als ik het goed heb een tijdelijk belasting tarief van 54% over je inkomen. Na enkele weken kom je in het gewone belastingtarief van 22% terecht en krijg je het te veel betaalde bedrag terug. In mijn geval ging er iets gigantisch mis en stond ik tien weken (in plaats van de gebruikelijke 2 weken) op "Emergency tax". Gelukkig is dat nu voorbij en kon ik een zeer boeiende loonstrook met cheque ophalen :-)
Het is in Ierland ook nog steeds gebruikelijk om veel dingen cash af te handelen hoewel de creditcard sterk in opkomst is. Maar ik betaal bijvoorbeeld mijn huur nog netjes per week welke wekelijks door de huisbazin persoonlijk opgehaald word. En mijn loon krijg ik ook wekelijks uitbetaald door middel van een cheque. Overmaken op een bankrekening gebeurd hier maar zelden.

Aan de andere kant kennen ze hier wel de automatische betaling. De ESB (energiemaatschappij) maakt daar bijvoorbeeld gebruik van. Ik kon kiezen of ik een voorschot wilde storten of een kaart voor een "direct debit" tekenen. Na enige navraag bij de bank wat ik dan wel op zo'n kaart in moest vullen heb ik toch maar zo'n automatische betaling genomen. Verwarrend genoeg wordt de energierekening nu maandelijks van mijn rekening afgehaald.

Het was de bedoeling nu ook wat foto's te plaatsen van mijn huis en het uitzicht van mijn werk. Helaas is de verbinding in het internetcafé weer eens tragisch langzaam (IK WIL BREEDBAND!!) dus dat moet even wachten tot een volgende keer.