De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

10 maart 2008

Het leven is soms een achtbaan…

Januari en februari zijn twee rare maanden geweest. Er is zoveel gebeurd dat ik er gewoon niet aan toe ben gekomen hier even een bericht over te schrijven. Nu maar even een samenvatting van die maanden.

Hotel over de kop.
Nee, de tent is niet failliet. Ik heb al eerder geschreven dat men bezig was met uitbreiding en renovatie. Ondanks al het slechte weer (veel regen en stormen) zijn de bouwvakkers flink opgeschoten met de nieuwe vleugel van het hotel. Inmiddels zit het dak er op en is de grote hijskraan gedemonteerd. De nieuwe suites moeten in april klaar zijn dus dat gaat nog flink aanpoten worden.
Het “oude” hotel is ook flink aangepakt. Alle kamers zijn voorzien van nieuwe tapijten, lampen, bedschotten (of hoe noem je die schotten aan de muur bij een bed?) en lampen. Een groot aantal kamers is ook voorzien van nieuwe badkamers, televisies en ander meubilair. De superieur kamers zijn nu voorzien van audioapparatuur en grote plasmaschermen voor de TV. De nieuwe suites gaan nog veel luxer worden.
Gelijkvloers is ook de heleboel overhoop gehaald. Voor zover ik na kan gaan zijn er slechts vier ruimten aan de aanval ontsnapt: een opslagruimte voor elektrisch spul, de stoelenopslag, de opslagruimte voor wijn en sterke drank alsmede het damestoilet bij de feestzaal.

Een paar dingen die gedaan zijn:
Lobby: het tapijt is vervangen door marmerachtige tegels
Flagship Bar: de klassieke (en ellendig schoon te maken) tegels zijn vervangen door vrij ruwe zwarte tegels (die veel beter schoon te maken zijn). De bar zelf is gemoderniseerd in donker fineer met veel meer opslagruimte voor glazen.
Lower Bar: is opgeheven. De Ocean Bar is een stuk kleiner geworden (er is een stuk vanaf gegaan voor een gang naar de nieuwe vleugel) en door een soort kastenwand in tweeën gedeeld. De Carvary (lunchbuffet) en de bar zijn nu verscholen achter één lange bar.
Pearl Restaurant: niet alleen heeft het restaurant een nieuwe naam gekregen maar ook nieuwe faciliteiten. Voorheen was het één grote, koele ruimte maar door nieuw tapijt, een soort scheidingswand en nieuw meubilair is het veel intiemer geworden. Er is ook een hellingbaan aangelegd en een geheel nieuwe voorziening voor het warm- en koud ontbijtbuffet.
Atlantic Suite: deze feestzaal heeft een nieuwe bar gekregen alsmede een nieuwe voorziening voor koffie – en thee. Er zijn ook nieuwe kroonluchters gekomen die door de Huishoudelijke Dienst niet met onverdeeld enthousiasme werden bekeken…
Toiletten: zijn geheel opgeknapt en van een nieuw uiterlijk voorzien.

Op dit moment is men nog steeds bezig met allerlei kleine klusjes. Zo had men bedacht om de bar in de Flagschip Bar af te sluiten met een verticale schuif. Na enige protesten van mij wordt deze schuif nu wat aangepast. Ik vind een doorloophoogte van 195 centimeter niet ruim maar aanzienlijk beter dan 185 centimeter (ik ben op blote voeten 188 centimetertjes hoog).
De binnenplaats, verschillende opslagruimten, het computersysteem (o.a. een nieuw reserveringssysteem), de telefooncentrale en dergelijke min of meer “achter de schermen” zaken worden de komende tijd aangepakt.

Oh ja, en men is bezig het hotel op te waarderen van een 3 sterren hotel naar een 4 sterren hotel!

Zelf zien? Burke’s Armada Hotel is gevestigd in Spanish Point, Milltown Malbay, county Clare. Website: http://www.armadahotel.com

Werk op en werk af
Het altijd stille winterseizoen levert mij altijd reductie op in het aantal te werken dagen. Zo ga ik in januari ineens terug van vier nachten naar twee nachten werken. Dit keer werd het iets anders en moest ik in januari steeds vijf nachten werken. Dat was niet altijd even plezierig aangezien ik ook bij moest dragen aan de bouwwerkzaamheden. Zo is het beslist niet leuk om een ruimte min of meer stof vrij te maken wanneer men daar de tegels weg gesloopt en sleuven in het beton gefreesd heeft. Zelfs met een mondkapje op was het nauwelijks te doen. Het werd nog minder plezierig toen eerst de verwarming uit ging (de olie was op en de tank zou vervangen worden) en daarna het gas uit ging (tank leeg en vervangen). Ik zat dus lekker in de koude en had ook geen warme maaltijd tot mijn schikking. En aangezien alle koffiemachines vervangen werden moest ik mij behelpen met oploskoffie. Maar goed, vijf nachten werken is altijd beter dan twee. Na de heropening van het hotel kwam de slag echter alsnog. En nu ben ik ijverig bezig een aanvullende uitkering los te peuteren van het “Department of Social and Family Affairs”. Rottige ambtenaren ook, het lijkt wel of zij dit uit eigen zak moeten betalen zo moeilijk als zij doen. Ze probeerden mij eerste gewoon af te poeieren (ik woon nog geen twee jaar in Ierland, das pas 17 maart a.s.), daarna werd ik door kantoor Ennistymon naar kantoor Ennis gestuurd (en terug, zoals je al verwacht), verkeerde formulieren, aanvullende formulieren en paperassen. AAAAAAAAARRRGGHH. Het lijken verdraaid wel Hollandse ambtenaren. :-)

Ziekenhuis
In januari kon ik ook ineens mijn opwachting maken in het ziekenhuis van Ennis. Niet voor mijzelf (ik wacht al een half jaar op een oproep voor de diabeteskliniek) maar voor mijn moeder. Haar diabetes sloeg ineens op hol en zij reageerde niet meer op de medicijnen. Flink ziek (waarden van 25+) werd zijn vlot doorgestuurd naar het ziekenhuis waar ze haar een weekje vastgehouden hebben. Ze reageert gelukkig goed op de insuline en de waarden zijn al veel beter. Het was wel even schrikken.

Auto
In januari moest ik mijn auto wegbrengen voor de APK. Daar zag ik flink tegen op aangezien ik wist dat het mij veel geld zou gaan kosten om hem daar doorheen te krijgen. Uiteindelijk heb ik gewoon een andere auto gekocht. Dit was goedkoper en eenvoudiger. En nu rijd ik dus rond in een wat kleiner karretje. Vooral interessant is dat de motor ook wat kleiner is wat hen goedkoper maakt in benzineverbruik, motorrijtuigenbelasting en verzekering.
Ik was wel wat laat met het omzetten van de verzekering van mijn oude auto naar de nieuwe wat mij op een ernstige waarschuwing van een agent kwam te staan. Hij had mijn auto in beslag kunnen nemen maar liet mij gaan omdat ik op weg was naar het ziekenhuis. Ehm, oeps. Moraal van dit verhaal: zet de verzekering van je auto snel om wanneer je een andere auto koopt. Met één telefoontje is dit te regelen en het is beter voor het humeur van Oom Agent (en je eigen zenuwen).

Holiday in County Clare
De laatste tijd heb ik ook werd hard gewerkt aan mijn website. Niet alleen heeft er een artikel in de plaatselijke krant gestaan maar ik heb ook een paar nieuwe adverteerders binnen. De ontwikkeling van de website (http://www.holidayinclare.ie) gaan natuurlijk gewoon door. De pagina Attracties en Voorzieningen begin nu tot leven te komen wat een hoop werk oplevert aan onderzoek maar potentieel ook adverteerders op kan leveren.

Op dit moment (8 maart) stormt het hier flink. Volgens de kenners de zwaarste storm in 15 jaar. Men voorspelt golven van zo'n 10 meter hoog met het hoogtepunt van de storm om 7 uur in de ochtend. Ik moet eens kijken of de golven vannacht over de klippen heenkomen. En aan het einde van mijn dienst (dan is het hopelijk redelijk licht buiten) ga ik eens met mijn camera zwaaien.

Eddy

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hee Eddy, ik ben eind febr. nog langs het hotel gereden en zag behoorlijk wat veranderingen. Toen waaide het ook al behoorlijk, wanneer niet aan de kust. Maar lijkt me wel geweldig nu die storm behoorlijk te keer gaat. Hopelijk geen vertraging voor de bouw/verbouw van het hotel
Succes en hopelijk snel volop weer werk.
Groeten Astrid

00:02  

Een reactie posten

<< Home