De Sprong naar Ierland

Emigreren is een spannende actie. Het is geen eenvoudige beslissing om baan, huis en familie op te geven om in een "ver" buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. In deze weblog beschrijf ik mijn belevenissen die vooraf gaan aan de definitieve Sprong naar Ierland.

Mijn foto
Naam:
Locatie: Milltown Malbay, Clare, Ireland

07 december 2007

Soep, heet, eten en zo...

Inderdaad, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij in mijn vorige verhaal opgediend werd. De tijdelijke sluiting van het hotel gaat inderdaad door maar de situatie is niet zo beroerd als ik dacht. Ook tijdens de sluiting is er 's nachts nog beveiliging nodig. Ik kan dus ook in de maand januari gewoon nachtportier blijven spelen. Hoogstwaarschijnlijk voor twee nachten per week, maar waarschijnlijk meer. Ik kan in ieder geval ook kijken of er naast deze twee nachten nog wat bij te klussen valt in Hotel Doolin, ons zusterhotel, of dat ik mijzelf toch maar op de lijst laat zetten van mensen die in het hotel mee willen klussen. De directeur garandeert werk voor iedereen die dat wilt!

Toch staan er de komende weken grote veranderingen op stapel in het hotel. De verbouwing is reeds in volle gang en dus bleek op één van mijn beveiligingsronden ineens een nooduitgang gejat te zijn. Toen ik van de verrassing bekomen was realiseerde ik mij dat er een aantal kleine uitbouwtjes van het hotel gesloopt waren om ruimte te bieden aan de nieuwe vleugel. Dat de "Dry Food Store" (opslagruimte voor het restaurant voor o.a. papieren placemats, kaarsen, koekjes, pakken jus d'orange etc. Allerlei dingen die niet gekoeld hoeven te worden tijdens opslag) gesloopt zou worden wist ik wel. Dat de buitendeur van de nooduitgang vanaf de verdiepingen met kamers ook zou sneuvelen wist ik niet. Echt vrolijk word ik er niet van dat er nu gewoon een gat in de zijkant van het hotel zit, maar wat doe je er aan. Wat meer patrouilleren door de gangen is wat ik doe...

Het hotel gaat ook werken aan een promotie. Op dit moment is het hotel een driesterren hotel en heeft te kampen met een moordende concurrentie. Nu men het hotel toch overhoop aan het halen is, heeft men besloten een vierde ster aan te vragen. Niet alleen komt er dus meer werk (nu 62 kamers, straks 86 kamers en suites) in de bedienen van de kamers maar ook de standaard gaat omhoog. Hebben wij nu gedurende de nacht eigenlijk alleen sandwiches in de aanbieding, na de upgrade komt er een ruimer aanbod aan voedsel beschikbaar. Maar aangezien ik een tamelijk matige kok ben betekent dat dat mijn kwaliteiten ook een upgrade moeten ondergaan. Interessant! Ik meld mij nu al aan voor cursussen "hoe fatsoenlijk patat te bakken" (ik heb ze altijd te slap of te hard) en "hoe fatsoenlijk champagne te serveren" (nooit eerder gedaan). Wat voor andere aanpassingen in de service er gaan komen weet ik op dit moment nog niet. Ik heb geruchten gehoord over auto's parkeren, gasten naar de kamers begeleiden (en koffers sjouwen), uniforms (scheelt mij een vermogen aan kostuums!), sneller in- en uitchecken en beter adviseren over toeristische en andere attracties. Met name dat laatste kan boeiend worden. Ierland staat bekent om zijn golfbanen en wij krijgen dan ook veel golfers op bezoek. Alleen vind ik golf een uitermate zouteloze sport...

De toekomst is nogal vaag maar ziet er wel spannend uit!

Lollig, op dit moment raast er een leuke storm over county Clare. Windkracht acht (of meer), vrijwel horizontale regen, hagelbuien, temperaturen van slechts een paar graden boven nul. Gisteren moest ik even naar Ennis voor nieuwe inkt en wat Miskaarten van de Franciscan Friary {Miskaart = Kaart die aangeeft dat iemand een Noveen voor je gekocht heeft, waardoor bij 9 achtereenvolgende Missen Gods Hulp voor je wordt aangeroepen. Ik lever geregeld Noveens aan vrienden...}.
Het was ongelovelijk takkenweer. Stromende regen en dan ook echt ruig stromende regen. De eerste helft van de route was door de vele regen al niet best (rivieren aan de zijkanten van de weg) maar het stuk tussen Connolly en Ennis was echt erg. Mistens vijftig keer was de weg geheel of grotendeels overstroomd. Bepaald een griezelige ervaring.
Toch bleek ook nu weer dat een Ier nergens voor terug schrikt en altijd de humoristische kant van de zaak weet te vinden. Terwijl de waarschuwingen voor overstroomde wegen aan de lopende band over de radio werden doorgegeven, vergat men de humor niet. Zo kwam men met het verhaal dat in Lissycasy iemand op de bon was gegaan omdat hij met zijn boot door het rode verkeerslicht was gevaren. En in Sixmilebridge is de officiële inschakeling van de kerstverlichting afgelast. Getuigen verklaarden dat zij de Kerstman hadden gezien terwijl hij weggespoeld werd door Main Street...

Ow, en ik ben ook een paar centimeter kwijt geraakt. Vorige week heb ik mij een nieuw kostuum gekocht voor een kleine 400 euro. Een maatje 54 dit keer, mijn vorige kostuum was een maatje 56 en het kostuum wat ik gekocht had voor mijn zusters huwelijk in 2003 was een maatje 62!

En nu even de sluikreclame:
http://www.landzaat.info voor informatie over mijn genealogisch onderzoek
http://www.holidayinclare.info en http://www.holidayinclare.ie voor een overzicht van verblijfsaccommodaties in county Clare. De nadruk ligt op de goedkopere gelegenheden (Bed & Breakfast, Hostel, Camping) maar ook de luxere gelegenheden komen aan bod (Guesthouses en Vakantiehuizen). En het hele scala aan hotels van het bescheiden Central Hotel in Milltown Malbay (1 ster) via het Armada Hotel in Spanish Point (nu nog 3 sterren) tot het posh Dromoland Castle Estate nabij Newmarket on Fergus (5 sterren).

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hallo Eddy,
Ik wil even laten weten, dat wij het 'vet stoer'(zoals de jeugd zich uitdrukt) vinden, zoals jij je in Ierland heb gesetteld. Knap hoor. Wij zullen binnenkort je moeder ook eens een berichtje sturen. Ben blij dat ze een beter huisje heeft gevonden.
Heel veel succes verder. We blijven je volgen.
Alvast fijne feestdagen en een spetterend begin van het nieuwe jaar.
Groetjes uit Friesland, ook aan je zus, zwager en je moeder.

Marjan, Gerard, Daphne en Rosan de Groot

22:35  
Anonymous Anoniem said...

Hey Eddy, doe je daar nog steeds aan stamboomonderzoek??? Zit nu midden in de nacht voor het eerst sinds tijden dus je blog weer es te lezen ;-)

02:39  

Een reactie posten

<< Home